Thursday, October 11, 2007

Några tankar från mig

Hej!
Efter att ha bott här i Oregon ett tag nu så börjar saknaden efter min familj hemma i Sverige bli ganska stor. Vi rings och mailar ganska ofta, men det är ju inte samma sak som att få en kram av mamma eller pappa och få retas med sina bröder. Jag kan för tillfället inte lämna landet pga att jag skickade in ansökningarna om mitt Green Card efter att mitt turistvisum gått ut. Så jag får så snällt vänta på att ansökningsprosessen ska vara över och bli godkänd. Men saknaden av det vardagliga från Sverige finns ju ochså där, som att umgås med mina underbara vänner eller att bara gå till ICA och handla. Där jag kommer ifrån känner man i princip alla eller man känner ialla fall igen dom flesta då det bara bor ca 15000 personer där. Så går man till tex ICA eller på promenad så kan man vara ganska så säker på att man möter någon man känner. När jag bodde där tyckte jag att det kunde vara jobbigt men nu när jag inte bor där längre kan jag sakna det, man saknar ju inte kon förrän båset är tomt. Eller hur man nu säger det.
Men något jag har lagt märke till när jag går ut här är att folk använder droger mer eller mer öppet och jag har blivit erbjuder marijuana flera gånger, varje gång jag tackar nej och säger att jag knarkar inte så får jag konstiga blickar. Dom säger att marijuana inte är någon drog utan något som dom gämför med vanliga cigaretter. Jag känner mig ganska ofta olustig i dessa situationer och vet inte vad jag ska säga. Jag har ju alltid tyckt och tycker fortfarande att det ÄR en drog, alkohol är ju också en drog men det är mer ok eftersom det är lagligt. Det finns ju en anledning till varför vissa droger är olagliga. Jag vet inte om det är lika vanligt i Sverige att man röker på och erbjuder folk att röka på så öppet som dom gör här, eller om det bara är jag som lever i en skyddad värld.
En annan sak jag har reagerat på är dessa alla avgifter för ALLT. Jag skulle gå till banken här för att sätta in pengar på mitt svenska bank konto och dom tog ut en avgift på $45 för att överföra pengar till en annan bank utomlands. Helt sjukt! Jag för över pengar från min svenska internetbank gratis till vilket bank konto jag vill.
Det kostar att svara i mobiltelefonen när någon ringer och det kostar att ta emot sms när någon smsar mig. mm
Men annars så är det faktiskt ganska här. Det jag inte saknar från Sverige är alla människor som spinger på en utan att be om ursäkt, surströmming som min mamma envist ska äta varje år och regniga sommrar. Jag fick regnig vinter istället.
Men det är ganska lustigt för man vänjer sig vid det mesta även om det är saker man inte tycker om eller saker man kanske till och med hatar, man reagerar inte över det efter ett tag. Så jag känner mig mer och mer hemma här allt eftersom tiden går.
Nu sätter jag punkt här, ha en bra dag.

No comments: