Sunday, October 21, 2007

Ett liv utan djur


Det här är min lilla vovve som jag lämnade hos min brors familj i Sverige, det är väldigt tomt efter henne. Ingen som springer efter en och vill leka och bita mig i fötterna. Vi funderade på att flyga henne hit till USA men jag vet inte vad som är rätt för henne. Hon älskar ju min brors familj och hans tre barn. Så det känns nästan som om det vore rent av elakt att ta ifrån henne familjen hon älskar. Samtidigt som vi funderar på att skaffa en ny hund här,men det känns också fel för det känns som om jag sviker Ebba (hunden). Inte för att hon vet att vi kommer att skaffa en ny hund utan det är mitt samvete som säger att nä jag har ju min hund hemma i Sverige. Konstigt det där men jag känner att jag har svårt att leva utan djur. Det är ett par i min engelska klass som säger sig hata djur. Hur kan man hata djur? Jag blev alldeles upprörd när dom sa detta. Tror inte jag skulle kunna komma överens med människor som inte tycker om djur. Att inte vilja ha egna djur eller kan ha egna djur är en annan sak, men dom sa att dom faktiskt inte tycker om djur och att dom förstår sig på människor som tänder eld på katter som springer över folks gårdar. Jag trodde faktiskt att jag skulle explodera när jag hörde detta. Helt sjukt! Jag skulle nog göra vad som helst för mina djur. Jag har även två katter som bor hos min pappa, varav den ena som jag ska ta med mig hit nästa gång jag åker till Sverige.Den andra kissen (majken) är alldeles för gammal för att flyga plus att han har lite hjärtfel så jag tror inte det skulle vara bra för honom.
Men just nu kan vi inte ha djur där vi bor av olika anledningar men jag har en sån enorm längtan efter mina katter och hund så det är inte klokt. Så hör man att det är människor som tycker om att tända eld på små oskyldiga katter, det är ju så man vill gå upp i atomer eller göra något liknande med dom. Men jag försöker sätta mig in i olika människors situationer och förstå varför vissa är som dom är och det enda jag kan komma fram till är att deras liv inte kan vara så lätt och att dom antagligen inte hade en så lätt uppväxt eller nåt.
Men det är väl bra att man inte förstår dom.
Men det är samma sak när det kommer till tjurfäktning och dogfights jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan betala pengar för att gå och se en stackars tjur ska få sina testiklar ihopsnörpta för att sen springa runt för att få massa svärd stuckna i sig. Men jag vet att det är väldigt populärt här i USA och jag blir alltid lika glad varje gång tjuren stongar ner matadoren. Jag är säkert hemsk som tycker så men ibland står jag hellre på djurens sida.
Ha en bra dag och ta hand om era djur. :)

2 comments:

Anne said...

Hej Julia! Jag har inte vetat om du bloggat! Jag märkte det först nu när jag läste en kommentar du lämnat hos Anne-Marie. Vad fin din blogg ser ut, ska läsa ikapp gamla inlägg nu...
/utvandrare-anne

Annika said...

Hejsan! Nu har jag också hittat hit genom Anne-marie där du ju lämnat en kommentar.
Vad roligt med ännu en svenska i USA som bloggar.
Hälsningar Annika utanför Washington DC