Monday, October 3, 2011

Måndags tankar

Ja då va det måndag kväll och här sitter jag med fötterna på soffbordet, datorn i knät och ett glas rött i handen.
Helgen gick fort som vanligt men det är höstrusk väder ute och än så länge njuter jag av att höra regnet smattra och behöva tända fler och fler lampor.

I går var jag på min första baby shower. Ja här firar man och ger presenter innan babyn är född. Brukar man inte göra det efter att babyn har kommit i Sverige. Jaja trevligt va det iallafall och många presenter öppnades.

Ja nu är det 68 dar kvar tills jag åker hem till Göteborg och jag väntar och längtar och som ni ser så räknar jag dar.
Jag dagdrömmer om saker jag är sugen på

Tänk va gott det hade varit med en stor skål med godis.



Några semlor kommer jag garanterat att trycka i mig när jag är hemma.
Tänk att jag kommer att få äta svenskt julbord i år, mm va gott. Jag har inte ätit vörtbröd med julskinka på 5 år.

Corvallis rocks ,ibland iallafall.

9 comments:

Charlie sa ... said...

Inte jag heller!! Nu är det dax känner jag. Det blir en svensk jul för mig också

Skulle inte ha något emot en semla eller två heller ;)

Kram

mammaxtre said...

Att se fram emot Göteborg låter trevligt. Dte är en favorit stad.

Jga ahr aldrig förstått mig på det där med att samlas innan bebisen är född för att fira. Tänk om något går fel, vilket händer. Här hemma i Sverige uppvaktas den nyfödda när den kommit till världen.

Ha en fin tisdag

Saltistjejen said...

Å jag förstår att du längtar till Sverige! Själv kom jag ju nyss därifrån och känner mest att det är skönt att slippa resa till jul :-)
Jag pillar baby Showers mycket! Visst är det så att man aldrig vet om något händer barnet innan förlossningen, men som flera av mina svenska vänner sa till mig långt innan jag hade barn: även OM det skulle ske så skulle inte sorgen bli större för att man fått saker innan. Sorgen skulle ändå vara lika stor oavsett. och så är det nog tror jag. Visst kan redan inhandlade saker som står i ett tomt barnrum röra upp känslor, men inte nämnvärt mer än innan. PLUS att de flesta svenska blivande föräldrar ÄNDÅ handlar saker till sitt ofödda barn. Få är det nog som väntar tills efter barnet är fött med att köpa vagn, kläder och annat som man behöver inför ankomsten. Däremot är det en enorm hjälp att få flera av de dyra sakerna vilket man får här vid Baby Showers! Jag gillar det!
KRAM!!

Desiree said...

Ja visst längtar man mycket efter svenskt som man ska äta då man kommer hem. Det är allt ett speciellt förhållande man har till sina matrötter. Fast semlor känns ju lite off just nu men eftersom du ska vara här en längre period så hinner du ju med dessa också.

Jag håller också med Saltis och tycker att babyshowers är kul och fint. Visst kan saker hända men saker kan alltid hända både före och efter att barnet är fött. Sorgen blir inte större eller mindre. Som sagt här handlar man ju prylar till barnet innan det är fött så varför inte kunna få en del som är praktiskt innan födseln då man har en baby shower.
Kram!

Fröken fräken said...

Lotta, va kul att du också åker hem till jul. Ja det är mycket man saknar speciellt vid jul, här har man ju inga speciella mat traditioner heller. Gott och kul ska det bli.

Kram


mammaxtre, Ja jag planerar att gå på jul på Liseberg när jag kommer dit och gå i Haga och se alla fina dekorationer.
Ja alltså jag tyckte det va kul och mysigt på babyshowern. Fast jag kommer nog gå till min vänn K när bebisen är född och ge henne ännu en present bara för att liksom.
Tack
Kram

Saltis, Ja det är nog ganska stressigt att resa runt jul men jag åker såpass tidigt, den 10:e dec så det är nog lugnt.
Jag gillade också babyshower, ja det är ju ganska mycket som behövs innan babyn kommer så varför inte göra en lista på det man behöver och så folk vet. Så får man lite hjälp med inhandlandet. Fast som jag sa innan så kommer jag nog även vilja ge nåt när babyn är född.
Jo det är ju klart att om nåt går snett så spelar det ju ingen roll om man har grejjerna eller inte, det är ju lika tragiskt.

Kram!


Desiree,Ja just vid jul så längtar jag mycket efter maten eftersom jag inte ätit svensk julmat på så länge. Ja jag kommer ju va hemma när det är dags för semlorna så jag vet att jag kommer att äta några.
Håller helt med, det är ju annorlunda i Sverige men som du säger är det ju skönt om man kan få lite hjälp med inhandlandet av en del grejjer.

Kram!

Annika said...

Babyshowers måste vara ett av de bästa amerikanska påfunden ngnsin!
SÅ SMART!!!
Jag ska inte hem till jul, men det gör inget.
Förstår dock att DU gläder dig!!
Kram!

Fröken fräken said...

Annika, ja men visst är det smart, det är väl mycket man ska ha innan bebisen kommer.
Trist att ni inte ska till Sverige på jul. Men det kanske är skönt också att slippa resa när det är som mest folk som trängs.

Kram!

SwedishCorner ~ DownUnder...Pernilla said...

Förstår att du ser framemot att få åka hem :)

Godis, semlor & julbord - Mums!!
...själv har jag inte varit hemma sedan julen 2003.

Kram från Australien♥

Fröken fräken said...

Ja du det är mycket man saknar från den svenska julen. Det ska bli jättekul att få fira på hemmaplan igen.
Oj 2003 ja då va det ett tag sedan
Kram från ett regnigt Oregon