Monday, October 17, 2011

Okej det här inlägget kommer säkert att uppröra många men jag måste bara få det sagt.
Att jag kan inte med att gå in på zoo och se depprimerade djur eller gå till Aquarium och se fina delfiner göra konster. Det rent utav äcklar mig.
Men idag fick jag se en film som berörde mig otroligt mycket. Den fick mig att tänka många hemska tankar om männen i filmen och deras familjer.

Jag såg The Cove
Fy Fan alltså! Jävla skit va människor kan vara hemska. Man känner sig väldigt hjälplös.

Här är trailern till The Cove


Nu kanske jag är extra upprörd för att jag precis har sett filmen men jag har alltid haft svårt för att se nöjet i att gå till delfin uppvisningar. Man får tycka vad man vill men jag rekomenderar att se filmen och sprid den vidare det är få som vet vad som pågår.
Ja lite måndags tankar blandat med lite ångest. Hoppas man inte får hatbrev nu bara.

9 comments:

Desiree said...

Jag har inte sett filmen men hört mycket om den. Den ska vara ruskigt bra men ruskigt hemsk. Jag tror att det blir så att man blir väldigt upprörd då man sett den. Jag vill gärna se den just för att den är så bra och viktig att se. Den vann en hel del priser och utmärkelser har jag för mig.
Krya på dig och hoppas att du känner dig bättre nu. Jättefina bilder från pumpkin patchen. Gillade den stora röda pumpan ni plockat.
Kram!

Fröken fräken said...

Desiree, ja se filmen den är bra men väldigt hemsk. Jag va tvungen att blunda flera gånger.
Jag har sett den 2 ggr nu och jag blir lika upprörd varje gång. Men det är frustrerande när man inte kan göra nåt.
Jag gillade också den röda, jag har nu en pumpa i varje färg, tror jag.

Kram!

Saltistjejen said...

Jag såg filmen för ett bra tag sedan och jag grät så mycket efteråt att det var inte klokt. Så hemskt!
Sedan förstår jag din inställning till djurparker och akvarium även om jag inte delar den rent generellt. För min del handlar det mycket om vilken djurpark och vilka djur. Alltså hur de har det och varför de är där de är. I många fall är ju fd vilda djur som är i djuparker djur som tagits om hand efter att människor jagat dem. I bästa fall skulle dessa djur väl ha anpassats till att gå tillbaka till naturen igen men i många fall är det inte möjligt. Sedan måste jag säga att som förälder till barn i en storstad så älskar vi djurparker och akvarium. Mycket för att det är det enda sättet stadsbarn kan få möjlighet att skapa sig en "relation" till djuren och man kan prata om djur och natur vilket jag känner är väldigt viktigt. Jag tror det kan betyda enormt mycket för de här barnen! Annars skulle de enda djur de ser vara hundar och katter. Så för min del spelar djurparker en sådan roll också - alltså att skapa en kärlek till djur och natur för de som inte har detta bakom knuten så att säga.
Hoppas är frisk nu!!!
:-)
Kram!

Loppan flyttar västerut... said...

Oj! Jag har inte sett filmen, o tror nog inte att jag klarar det heller känns det som. Jag är emot allt som har med djur i bur att göra, samtidigt som jag njöt till fullo av att se showerna på Seaworld. Men som sagt, en njutning med viss form av ångest. Djur ska vara fria, men om dom inte är det, måste människan se till att djuren har de allra bästa förutsättningar som finns. (samtidigt som att jag känner att det är fel att lägga resurser på djur när det finns barn som svälter) Ja jag vet inte, väldigt kluven där. Bra inlägg dock, jag gillar att du vågar sticka ut hakan, o nää, jag tror inte du får hatbrev!
Kram

Fröken fräken said...

Saltis, jag ska säga att jag har nog bara besökt 2 djurparker i hela mitt liv så jag vet inte hur deras förhållanden ser ut. Men det är ju klart att barn tycker att det är jätteroligt och spännande att gå till både aquarium och zoo. Det finns ju även zoo som har enbart räddade djur som inte skulle klara sig i det fria också. Men det är bara det att jag har så svårt att gå och titta på dom.
Jag tycker inte sämre om folk som älskar djurparker eller delfinarium.
Jag är mycket bättre, tack.
Kram!

Fröken fräken said...

Åsa, ja filmen är fruktansvärt jobbig att se. Jag va tvungen att titta bort flera gånger och storgrät hela tiden. Men det är viktigt tycker jag att folk vet vad som pågår. Det säljs väl inge delfinkött här i affärerna så man behöver vara orolig. Det är också sättet dom gör det på som är så otroligt hemskt.
Som jag skrev till Saltis så är det väl underhållande att titta på vackra delfiner och jag förstår varför man vill gå dit.
Jag fick faktiskt ett argt email i morse men det va inte så farligt.

Kram

mammaxtre said...

Oj, den filmen har jag helt missat. Dock erkänner jag att du nu väckt min nyfikenhet.

Tyvärr finns det elaka människor i dne värld vi lever i.

Ha en fin onsdag

Fröken fräken said...

mammaxtre, ja se filmen den är väldigt hemsk men bra. Ta med en hel toa rulle för tårar. Ja det finns ju det och jag är ibland alldeles för svag när det kommer till djur.
Tack det samma!
Kram

Saltistjejen said...

Fick du verkligen ett arg email??!!! Oj! Jag hoppas att det ändå inte var alltför elakt eller "personligt". Jag förstår som sagt dina känslor och respekterar alla som känner så. Men personligen tycker jag fortfarande att djurparker och akvarium har en viktig funktion att fylla. Så länge djuren har det bra och är välskötta.
Kram!!