Wednesday, October 19, 2011

Mat inspiration

Varje dag kommer ju till ett slut och man står där och ska laga middag igen. Vad ska vi äta idag? Vad är du sugen på? Vad är jag sugen på? Jag tycker jag lagar samma mat jämt, fast det gör jag ju inte men ibland blir jag trött på det. Att ta initiativet till vad som ska lagas. N lagar mat ibland om jag ber honom, han tycker att det är dö trist att laga mat. Jag brukar oftast tycka att det är kul, men inte varje dag.
Vi äter ute ganska ofta och har våra favvo ställen vi går till.
Hur hittar man inspiration igen?
Jag brukar ibland gå igenom mina kokböcker och väljar några nya recept som jag aldrig provat förut.

Några av favoritböckerna är



Bilderna är från Amazon.com

Jag sitter nu här i soffan och undrar vad jag ska fixa till, det lutar åt beef stirfry med basmatiris.
Jag måste bli bättre med mitt planerande för klockan är nu kvart över 5, blir så trött på mig själv.

4 comments:

Saltistjejen said...

Visst är det knepigt med vardagsmaten ibland. Jag tycker liksom du att jag ofta gör samma maträtter om och om och om igen... Ibland önskar man att man hade mer inspiration som sagt. Jag tror dock att jag hämtar de flesta nya recept på nätet nu och inte i kokböcker.
Kram!!

Loppan flyttar västerut... said...

Jag vet, känner samma sak. Vardagsmat känns klurigt o ännu svårare att klura ut när kl passerat 5. Känns som planering är A o O verkar det som. O det borde man veta nu vid det här laget, jag är ju vuxen liksom. Jag älskar kokböcker, o tror det är dags att gå över från svenska till amerikanska.
Kram till dig

Fröken fräken said...

Saltis, Ja jag brukar också kolla nätet efter recept men jag älskar även kokböcker. Men ibland spelar varken internet eller kokböckerna stor roll. Men äta måste man ju.
Kram!!


Åsa, Klurigt är det verkligen. Ja eller hur har man inte bestämt sig innan 5 så är man körd liksom. Ibland slutar det med att jag poppar popcorn istället. Inte att rekomendera. Jag älskar också kokböcker, jag brukar gå till bibblan och låna en del. Dom är ju svindyra att köpa. Jag rekomenderar William Sonomas kokböcker.
Kram till dig

mammaxtre said...

Det där med mat är en måste-fråga för mig. Jag gör det för att jag måste men skulle helst slippa.

Hade jag inte familj vetesjutton hur det skulle bli :-)

Men jag tycker om att äta mat, som andra lagat .....