Sunday, December 2, 2007

Förkylning i all ära

Jag har inte skrivit på min blog på evigheter nu,det har varit hur mycket som helst att göra dom senaste veckorna. Jag har varit i skolan och hjälpt till väldigt mycket för att underlätta för läraren, det har nämligen varit väldigt mycket konferencer och möten med föräldrar som hon har jobbat med. Det är jätteroligt att vara där och kunna hjälpa till. Men skolan ligger ca en timme ifrån där jag bor så jag måste gå upp jättetidigt och då är jag hur trött som helst när jag kommer hem på kvällen. Men efter att ha spenderat en hel del tid där med alla barn så har jag nu åkt på en dunderförkylning. Inte speciellt kul men min man har tagit hand om mig hela helgen, lagat mat till mig,gör te och fixar och grejjar. Så det är ganska skönt att bli omhändertagen när man inte känner sig så kry. Så det har gått åt två superbra böcker och en del film. Det ena boken är Into the wild av John Krakauer som är i från Corvallis (där jag bor)och den andra är Tis av Frank McCourt, det är den andra boken av honom den första är Angelas ashes. Det är böcker jag rekomenderar.
Idag är det ju första advent som min man firar för första gången, det firar vi med glögg och pepparkakor och vi tände första ljuset i adventsljusstaken som jag egenhändigt gjorde i veckan. Det är ingen vidare julstämning på utsidan dock, det spöregnar och blåser genom ben och märg. Jag ser att det är några stackare som tryckt ner någon ren och tomte i leran utanför deras hus, det ser lite sorgligt ut tycker jag. Men men man gör det bästa för att få upp stämningen, det är ju ganska mysigt att se på på kvällen när det är mörkt. Till veckan blir det till att baka lussekatter så jag har till lucia. Ännu en onödig tradition enligt min man men det struntar jag i, det är ju inte så att jag ska slänga på mig en vit klänning och ha ljus i håret men jag vill iallafall ha lussebullar och pepparkakor. Eventuellt spela en och en annan sång vilket kommer att reta gallfeber på N. Mama och pappa har skickat en låda full med julprovianter till mig och lite annat smått och gott som hör julen till. Dom har precis upptäckt att man kan gå till posten och köpa en låda för 30 kr och det ingår porto för upp till 20 kg smart tyckte dom och tryckte in massa saker men det visade sig sen att det vägde mer så då kostade det helt plötsligt 500 kr, ganska stor skillnad. Men det är ju iallafall kul att få paket hemifrån.
Nu ska jag dricka en kopp varm glögg igen, jag glömmer bort från varje år hur gott det är med glögg och pepparkakor. Har bara 3 flaskor kvar nu.
Jag vill också önska alla en trevlig advent.

4 comments:

Saltistjejen said...

Å krya på dig! Hoppas att du snart blir bättre. Haha lussebullar är väl verkligen inget onödigt!! ;-)
Jag gjorde både lussebullar och pepparkakor förra året som var väldigt uppskattade även av icke-svenskar som kom och åt.

Vad gäller glöggen så gjorde vi egen förra året! lätt och då slipper man "hamstra" flaskor vilket är bra. Det finns en massa recept på nätet om du vill testa! Jag tycker till och med den egna blev godare än många köpeglöggar eftersom man kan göra den precis så söt/icke-söt som man vill. Jag tycker att många köpeglöggar är lite väl sötsliskiga så mig passade det perfekt att få göra en lite mindre söt variant.

Anne said...

Krya på dig!!! Vad skönt mannen din pysslat om dig och tagit hand om dig hela helgen, mysigt!
Härligt med lådan du fick hemifrån.
Hur har det förresten gått med ljusstakarna, beställde du från internet eller struntade du i det?

Fröken fräken said...

Saltistjejen: Tack. Ja jag ska nog kolla upp lite recept föt glögg, men tar inte det flera veckor att göra glögg? Det finns väl olika recept antar jag. Jag har aldrig gjort glögg förut.

anne: Ja visst han är väldigt omtänksam. Jag struntade i att köpa ljusstakar men jag gjorde min egen adventsljusstake att ha på köksbordet ,så jag kan tända ljus på söndagarna. Mysfaktor 10.

Annika said...

Krya på dig!
jag har läst alla Frank McCourts böcker och tycker MYCKET om dom! Into the Wild har jag inte läst, men jag vet att den är grym. Är sugen på att se filmen.
Glögg är gott!!! Mums...