Tuesday, December 18, 2007

Korsord

Jag älskar korsord. Varje gång mamma och pappa skickar ett paket till mig så beställer jag alltid korsords tidningar. För mig är det näst intill omöjligt att lösa dom engelska korsorden. Jag har försökt men det går bara inte. Min familj är en stor korsords lösar familj. Andra familjer spelar spel eller gör andra aktiviteter men jag och speciellt pappa löser mycket korsord. Ett ganska billigt nöje. Men varje sommar som alla kusiner, fastrar och farbröder mfl är tillsammans i sommarstugan vid fryken så har vi alltid ett stort korsord som vi löser tillsammans. Kanske inte alltid samtidigt men vi gör det tillsammans. Detta låter säkert hur torrt och tråkigt som helst för många men det går långt tillbaka i släkten på pappas sida. Farfar sa att han lärde sig mera på att lösa korsord än vad han gjorde i skolan. Han gick visseligen inte i skolan mer än 10 år. Jag tror nog både han och farmor var födda med pennan i ena handen och korsordet i den andra. För i deras familj kunde man inte spela kort för det ansågs som något fult, dom var starkt troende så det var nästa som att svära så det blev till att lösa några knepiga ord i stället. Farmor löste korsord ända till det sista, det var visseligen väldigt darrigt men hon fick ner några ord som såg ut som kråkfötter. Så det var hennes nöje och det är pappas nöje och det har gått igen till mig. Så har jag ett korsord framför mig så är jag oftast nöjd. Är det på en tisdag så är det alltid härligt med en kopp te men är det på en fredag så gillar jag att ha ett glas vin, det hjälper alltid. Mina vänner tycker ju visseligen att jag är väldigt torr och tråkig när jag berättar vad jag gör. Men kommer dom förbi och ett korsord ligger framme, vilket det oftast gör så brukar dom alltid rycka tag i pennan och få ner några ord. Så jag tycker att det är så himla kul att lösa med någon annan för det jag inte kan kan ju många gånger den andra.
Jag fick nu ett par korsordstidningar medskickat i mitt paket från Sverige men dom är snart slut tyvärr så jag får ge dom en önskelista på vad jag vill ha i mitt födelsedags paket, det är ju visseligen ett bra tag kvar. Jag kanske får börja öva med att försöka mig på korsorden som är här. Det kanske finns ett barnens korsord, det borde ju va lite lättare än det som kommer från NY Times. Finns det fler stackare som delar mitt intresse? Alltid när jag berättar att jag gillar korsord så tycker många att det är ju ett pensionärs göra, men jag är ju ganska så populär bland äldre så det är väl ganska så bra då.
Nu när min korsordstidning snart är klar så får jag väl lösa lite sudoku istället,inte lika kul men det går bra.
Ha en bra tisdag.

4 comments:

Desiree said...

Korsord är trevligt. Tyvärr är jag inge vidare på det. Men jag antar att det blir dessto roligare dessto bättre man är. Dessutom är det nog ett bra sätt att förbättra sitt ordföråd. Toppen att du kan få korsordstidningar skickat till dig. Jag har också hört från andra att det ska vara mycket svårt att lösa korsord om de inte är på ens modersmål. Jag antar att det har med mycket mer än bara orden att göra att fraser, formuleringar och sätt att uttrycka sig skiljer sig så pass på olika språk.

Annika said...

Jag älskar också korsord, men jag är inte så bra på dom. Klarar inte de svåraste.
Soduko däremot är inte min grej...Gillar inte siffror. Alls.
Jag köper också alltid korsordstidningar i Sverige, och kommer även jag från en familj som är tokiga att lösa korsord.

Fröken fräken said...

desiree:Ja det blir ju bara roligare och roligare ju mer man kan. Jag är väl kanske inte så himla bra jag heller men kul är det iallafall.

annika: Visst är det kul att lösa korsord tillsammans. Jag är ingen hejjare på sifferlösningar annars men sudoku tycker jag är hur kul som helst, fast jag föredrar ju korsord. Det finns ju sudoku fast med bokstäver, det vore kanske något.

Fia said...

Jag gillar ju att hålla på med ord också, fast i mitt fall är det ju alfapet(scrabble) som gäller, och det finns ju på nätet, helt gratis på www.betapet.com men annars har ju Svenskan korsord på nätet, det kanske kunde vara något?
Kram!