Wednesday, December 5, 2007

Postgång eller inte och lite jul

Postgången här i USA vet jag inte riktigt varför dom kallar det för postgång. Mina föräldrar har nu skickat paket till mig tre gånger och två av gångerna har det kommit bort och den tredje gången tog det nästan 2 månader för paketet att komma hit. Väldigt störande. Jag kan ju förstå att det tar lång tid att skicka paket så här innan jul men att ett paket värt över 500 kr kommer bort är inte ok. Men det är den enda gången jag har haft otur med paket eller brev handling.
Nu har jag iallafall kommit över min förkylning såpass att jag har börjat med lite julbak. Jag älskar att baka men det är bara det att vi har ingen frys att ha kakorna i. Vi har bara ett litet frysfack. Men Ns bror bor mitt över gatan och i deras källare har dom en frys som dom inte använder så mycket så jag kan stoppa den full av olika sorters kakor och godis så då är det problemet löst. Men då undrar jag om det får vara ifred för Ns bror är en riktig godisgris och deras dotter med. Så jag kom på en super ide, dom är vegetarianer så om jag skriver att det är köttbullar i så får det nog va ifred. Smart va! Det tycker jag iallafall. Så nu kan jag göra godis i oändlighet utan att behöva oroa mig att det ska vara uppätet innan jul. Jag tänkte att jag skulle baka lussekatter nu någon dag men alla recept jag hittat på internet innehåller kesella! Jag vet inte om det finns kesella här eller om det bara finns i Sverige eller om man kan ersätta det med något. Men det måste ju finnas recept utan kesella i också, eller? Sedan undrar jag om man äter julskinka här. Eftersom det finns vegetarianer i våran familj så har dom tydligen inte så mycket av kött till jul . Prinskorv får man väl bara drömma om men jag är helt säker på att man kommer att överleva utan den också.Men jag har iallafall fått min man att älska risgrynsgröt och han kan även säga det på svenska nu eftersom det var ett krav från min sida att vill han ha det så måste man fråga efter det på svenska, haha hård ska man va. Stackarn. Så på mormors sätt gör jag nu "tomtegröt", genom att lägga tre mynt på kokplattan så att inte gröten bränner vid på helgmorgnarna. N har även löst sin julmusik fobi genom att "mixa" den med någon annan "cool" musik, han är ju trots allt dj och då kan man ju inte lyssna på "vanlig töntig" julmusik, tråkmåns säger jag då och nynnar vidare lite halvfalskt på bjällerklang (jingle bells).

4 comments:

Desiree said...

Hej kul att hitta ytterligare en USA bloggare. Kesella har vi hittat på Whole Foods. Det heter visst quark här. Men jag bifogar mitt recept som jag bakade efter som inte kräver någon kesella. Prinskorv hade vi tur som hittade då vi var på IKEA för några veckor sedan. Vi blev överlyckliga över att göra det fyndet. Vad tråkigt att ditt paket kommit bort. Sådant är ju verkligen inte kul och inte ok. Hoppas det kommer till rätta.

2 pkgs active dry yeast
1/2 cup warm water (105-115 degrees)
2/3 cup lukewarm milk (scalded then cooled)
1/2 cup sugar
1/2 cup butter, softened
2 eggs
1/2 tsp ground cardamom
1 tsp salt
1/2 tsp powdered saffon
5-5 1/2 cups all purpose flour
1/2 cup raisins
1 Egg, slightly beaten
1 Tbsp water
2 Tbsp sugar
Dissolve yeast in warm water. Stir in milk, sugar, butter, 2 eggs, cardamom, salt, saffron, and 3 cups of flour. Beat until smooth. Stir in enough of the remaining flour to make dough easy to handle. Turn dough onto lightly floured surface; knead until smooth. Place in greased bowl, cover, and let rise until double. Punch down dough; divide into 24 parts. Shape each piece into an S-shaped rope; curve both ends into a coil. Place a raisin the center of each coil. Place rolls on greased cookie sheet. Brush tops lightly with butter; let rise until doubled. Mix 2 egg and 1 tbsp water, brush buns light. Sprinkle with 2 tbsp sugar. Bake at 350 degrees for 15-20 minutes. Makes 24 buns.

Fröken fräken said...

desiree: Tack för receptet det ska jag absolut prova.Vårat ikea i Portland hade inte speciellt mycket, det är ju ganska nytt så dom har väl kanske inget hum om vad svenskar vill ha. Men det är helt ok ändå.

aurorabuddha said...

Man maste vara noga nar man skickar paket utomlands pa posten har. Skicka *inte* surface - det ar da det tar tre manader. Om du skickar viktiga brev, se till att du alltid begar "return receipt, signature required" - da kan du vara saker pa att det kommer fram.

Smart att marka det frysta med "Kottbullar" - ha ha! :o)

Na, man ater inte 'svensk' julskinka har. Tyvarr. Till jul ater man kalkon igen och 'honeybaked ham'. Personligen har jag lite svart for kott som smakar sott... Sa jag brukar kopa rokt skinka och latsas att det ar julskinka. Mickleberry ham is my favorite!

Fia said...

Jag beställer min svenska julskinka genom svenskbutiken här i Duluth (som i sin tur köper den från något svenskättlingsföretag i Chicago) och den smakar förtäffligt! Hojta till nästa år så beställer jag en åt dig med, för utan julskinka är det inte så mycket jul. Denna butik kan man köpa prinskorv och falukorv genom också, tur för mig. Vilket bra recept från Desiree, det ska jag kopiera!