Sunday, November 18, 2007

Söndag kväll

Jag sitter här i soffan och myser med en kopp te och lyssnar på regnet utanför. Jag har haft en ganska känslosam dag. Jag vet inte det bara kommer över mig ibland, en blandad känsla av hemlängtan,ensamhet och det gråa vädret.Jag brukar inte bli så påverkad av vädret men idag kände jag mig lite nere och tycker lite synd om mig själv. Hemlängtan går upp och ner men jag pratade med min pappa igår och han berättade att av någon anledning så var kontakten till hans frys i boden utdragen och i den frysen var det 60 kilo älgkött från årets skörd. Men han upptäckte inte detta förrän det var för sent, tyvärr så han fick slänga allt. Jag kunde höra att han var ganska ledsen, det var ju liksom mat åt honom för ett helt år. Det kanske låter som en ganska töntig sak att bli ledsen för men sån är jag, inte alltid kanske men ibland så... Det skulle nog inte ha hjälpt om jag var där och tyckte synd om honom men jag kännde att jag skulle vilja ha varit det.Ibland får jag nästan lite dåligt samvete för min mamma och pappa att jag är så långt borta, men båda säger ju givetvis att det ska jag ju absolut inte ha.
Sen längtar jag efter mina vänner i Sverige och bara för att jag konsentrerar mig på att längta efter dom så lägger jag inte så mycket energi på att vara social här. Ja, jag vet att det är urdumt men jag är inte alltid sån. Min brorsdotter ringde till mig idag och jag blir lite extra känslosam efter att någon ringer för då saknar jag dom ännu mera. Hon är fyra år och har tydligen fått ett trumset och hon ville ju trumma lite för mig och la luren på en av trummorna och slog på som bara den. Hon är lika musikalisk som en döv fiskmås. Men det är väl klart att man som faster måste tycka att det är bra. Men sen fick jag reda på att hon hade visst slagit sin lillebror med en av trumpinnarna, mindre snällt kanske.
Men sen när jag hade tyckt synd om mig nog för idag ville jag göra något kul så jag kollade på gammla Bill Cosbys show där han pratar med barn,jag kommer inte ihåg vad den heter men det är ju hur kul som helst. Så min dysterhet gick ganska fort över.
Jag har gjort skånsk kallops till middag idag,det har jag nog inte gjort på flera år tror jag,men gott var det. I allafall så hade vi mina svärföräldrar över på middag och dom åt och åt jag trodde att vi skulle få ringa på färdtjänst för att få hem dom, och jag som trodde att vi skulle ha lite rester för i morgon. Men jag uppskattar att dom gillar min mat,jag blir alltid lite nervös när Ns mamma kommer hit på middag. Men annars var min helg bra med mycket inomhus sysslor eftersom det har regnat ganska ordentligt. Hoppas ni har hafe en bra helg också.

4 comments:

Saltistjejen said...

Skickar en kram till dig! Jag vet att man ibland kan längta jättemycket efter personer eller ibland bara Sverige helt enkelt. SÅ är det och så kommer det nog alltid att förbli så länge man bor någonannanstans. Å andra sidan har jag redan börjat gruva mig lite över att jag kommer sakna en hel del personer här den dagen vi flyttar tillbaks... Aldrig är man helt nöjd... ;-)

Tråkigt med din pappa och frysen. Jag förstår att han var ledsen. Och jag förstår verkligen att du blev ledsen av att inte kunna finnas där. Att vara så långt bort. Det kan vara jobbigt ibland.

Men det låter härligt tt dina svärisar gillar din mat!!! Får man fråga vad som är just "skånsk kalops"?? Vad är det för skillnad på den och "vanlig" kalops. Är lite nyfiken. I vilket fall lät det himla gott. Jag blev faktiskt sugen på kalops. Har inte ätit det på hur länge som helst...

Anne said...

Vad roligt svärisarna gillade maten, som du säger så är det ett gott betyg att de bara åt och åt... Jag blev också nyfiken på vad det är för skillnad på skånsk och "vanlig" kalops.
Det där med din pappa och frysen, jag kan precis förstå vad du menar. Jag vet inte varför, men jag har också haft lite hemlängtan idag. Plötsligt kom det bara över mig när jag var ute och promenerade. Vet inte varför. Men, men sådär kan det ju vara. Det kan komma över en, för att lika snabbt gå över igen.

Annika said...

Ja, hemlängtan kommer och går...och det tar ju tid allting, och det måste få ta tid...
Hoppas du känner dig lite bättre nu...
FÖ förstår jag att din pappa var ledsen över att förlota så mkt kött.
Kalopps älskar jag!! en av mina favvisrätter som jag alltid beställer när jag kommer hem...

Fröken fräken said...

Saltistjejen: Tack för kramen. Skånsk kallops är när man har morötter i.

anne: Ja det var faktiskt kul att laga kallops till dom. Som jag skrev ovan så är det när man stoppar morötter i kalopsen, jättegott. Ja hemlängtan brukar fakttiskt gå över ganska snabbt på mig med men den kommer över mig ganska ofta istället.

annika: Ja jag var nog lite extra känslig i söndags, jag mnenar det hjälper väl inte pappa att jag sitter här och är ledsen för att han var tvungen att slänga 60 kilo kött. Ibland känner jag mig så dum. Ja jag känner mig mycket bättre nu, efter en stor skål med glass och en chokladkaka så känner jag mig glad igen,haha.