Friday, December 12, 2008

Pynt och bak

Rapport om kissen Freckles, han är mycket bättre nästan helt återställd. Han springer och leker som han alltid har gjort förutom att han är aningens klumpig då och då. Men jag tror att han har lärt sig att va mer försiktig. Har han för brottom när han ska hoppa upp på köksbänken och kolla vad som finns där att slicka på så ramlar han ner (vilket kan va bra eftersom jag inte vill att han ska va på bänken) men han är inte helt hundra på att landa på tassarna än. Så tar han sin tid när han ska hoppa högt så går det fin fint.


Ja det närmar sig jul med stormsteg, jag fattar inte vart tiden tar vägen, jag har inte tid med någonting. Men förra helgen så bakade jag pepparkakor och idag så har jag gjort julkola. Det tar ju sin tid det med, det tog ca 3,5 timme för kolan att komma upp i 120 grader C och nu har jag lite vila innan kolan har stelnat nog för att skäras upp och rullas in i papper. Sedan ska det bli knäck, om jag nu har energi och lust vill säga annars får det bli i morgon. Jag ska baka lussekatter i morgon för jag har äntligen hittat quark i en lokal affär här. Jag brukade baka lussekatter med kesella och det blev så gott. Dom blir mer luftiga liksom. Vi har blivit bjudna till den årliga julkaks bytardagen hos ett gammalt mysigt par som bor ett par hus här ifrån. Dom bjuder oss varje år för att dom känner Ns föräldrar. Det är vi och ett gäng pensionärer. Men det är ganska mysigt ändå,enda anledningen jag får med N är för att dom har ett bordtennis i källaren och det brukar bli några matcher där.
Vi har även en julgran i år, vi hade ingen gran förra året för att vi bodde så trångt. Granarna är lite annorlunda här än vad dom är hemma i Sverige, dom är liksom helt perfekta, fylliga och barren sticks inte plus att dom (barren) är längre för att det är en annan sorts gran. Men vi får se hur länge granen får stå med en hundvalp och en kattunge i huset, ja valp och valp han blir ju ett år i januari.

Det har blivit en hel del julklapps shoppande nu och det jag gillar med att bo i USA är att man handlar på nätet och får det hemskickat. Jag försöker visseligen att handla så mycket som möjligt lokalt. Det blir nog en tripp till Portland det är ganska mysigt tycker jag. Det brukar också bli någta presenter till insamling för barn som kanske inte får några julkklappar annars.
Jag älskar också att skicka julkort, det blir alltid så många kort att skriva. Men i år blev det bara till familjen och nära vänner i Sverige.
Ha en underbar tredje advent allihop.

3 comments:

Saltistjejen said...

å vad skönt att katten är bättre! tyckte det lät så otäckt. men du ska se att han hämtar sig och blir precis som före olyckan!!
Du verkar haft en fullspäckad lördag!
Kram!

Annika said...

Fullt upp med knäck och annat hör jag. Kul att du börjat blogga igen!!!
Kul att ni har gran iår. Det blir ju så mkt mysigare då allting.
Skönt att katten är bättre.
Kramis!

Fröken fräken said...

Saltis: Ja det känns skönt att lillkissen är bättre, usch va jobbigt det är när djur blir sjuka. Ja jag ahde en hel del att göra men det är mysigt med julpyssel tycker jag. Jag har inte handlat färdigt alla julklappar på långa vägar dock, ska ta ledigt på torsdag och försöka få det mesta handlat.Kram på dig


Annika: Ja det blev knäck, kola och halongrottor fast med lingonsylt i, det blev jättegott. Så såg jag på lucia från Sverige, det var mysigt,jag saknar faktiskt lucia firande när jag bor här. Ha det bra, kram