Thursday, December 18, 2008

Jul göra

Jag tog ledigt i dag för att vi har inte köpt färdigt julklapparna på långa vägar än. Jag brukar vara duktig med att vara ute i god tid men inte i år. Så N ska komma hem tidigt idag så ska vi sen åka till Eugene som ligger ca en timmes bilfärd här ifrån. Vi hade först tänkt att åka till Portland men efter många om och men så blev det iallafall Eugene.

I fredags så gjorde jag julkola och jag har glort denna julkola förut och är väldigt enkel att göra. Men i år så skulle det ju absolut krångla till sig. Det tar ju sin tid med att få upp kolan i rätt temperatur, ca 3 timmar tog det denna gång. Sen så ska man ju hälla upp denna 120 grader varma kolan i långpannan så att den svalnar så man sen kan skära upp den. Ja det gjorde jag ju men jag ville inte att kolan skulle fastna så jag la wax papper i pannan, dumt gjort utav mig det. För kolan fastnade nämligen och det var överjävligt svårt att få kolan av pappret. Man jag skulle bannemig inte ge mig för det är ju massor av ingredienser och tid som jag inte ville slänga bort. Så jag fick ta en vass kviv som jag oljade in och sedan var det bara att börja skära kolan först ifårn papret sedan i små bitar. Det tog mig 6 timmar att skära upp kolan. Men det blev god iallafall och f*n om den inte hade blivit det efter allt arbete. Så det blev bara kola gjort den dagen sedan på lördag blev det hallongrottor och franska pepparkakor. Så knäcken har fått vänta tills i morgon, då ska den bli gjord. Vilken är ganska så bra för det vart så mycket kola så jag fick använda knäckburken till kolan. Men jag har nu gett bort en hel del så det finns snart plats för knäcken i sin egen burk.

Vi fick ju ett alldeles underbart snöfall här i Corvallis, ja i hela Oregon tror jag tilloch med. Det vart riktigt kallt faktiskt så snön stannade i hela 3 dar sedan i går kväll kom regnet här så nu är vi tillbaka i leran. men man får vara glad för det lilla vi fick.
Nu ska jag äta lite innan vi ska åka och julshoppa. Ha en trevlig torsdag allihopa.

2 comments:

Anne said...

Bara några få dagar kvar till julen nu, så jag får passa på och önska dig en riktigt god jul!
Apropå julbak, jag har inte gjort kola men däremot egna pepparkakor. Degen är på kylning och ska bakas ut imorgon, får se hur resultatet blir då. Första gången jag gör pepparkakor här i USA, jag hoppas att molassen ersätter sirapen bra.
Som sagt, hoppas ni får en riktigt god jul!

Fröken fräken said...

Anne: Jag hoppas att ni får en trevlig och mysig jul tillsammans i snöiga Portland. Mina pepparkakor vart faktiskt ganska bra, men det va svårt att få degen lika tunn som den degen jag är van vid. Ha det så bra,och mysa till det ordentligt nu.