Wednesday, January 23, 2008

Min tankar inför intervjun

Ja idag är det dagen före den stora dagen för oss. Jag har min sista intervju för mitt Green Card, äntligen. Det ska bli så skönt när det är över, jag kan åka till Sverige och hälsa på. Helt underbart att det äntligen är dags. Jag hoppas bara dom är snälla emot oss. Jag menar jag har ju aldrig varit med om detta förut dom kanske är på dåligt humör eller liknande och får för sig att va besvärliga. Men innerst inne tror jag att det kommer att gå bra. Jag hörde dock på nyheterna att det skulle bli snöstorm i Portland i morgon, typiskt när vi ska iväg. Men det jag känner mig mest nervös över är nog att vi har alla papper som behövs, jag har ju visseligen gått igenom högen med papper ca 15 gånger så jag vet ju att inget saknas men tänk OM dom får för sig att fråga efter något som jag för någon anledning inte har med mig. Eller nog med bevis att vi verkligen ÄR gifta och att vi bor ihop. Ja går allt bra, vilket det kommer att göra, så kommer vi att fira med champagne och gå ut och äta något gott.
Jag var även iväg igår och gjorde mitt teoriprov för körkortet och visst klarade jag det, man blir ju alldeles full i skratt när man sitter där och gämför med det svenska teoriprovet för det är ju ganska så svårt. Ja det krävs väl inget snille direkt för att klara av det provet heller men i gämförelse så är det svårt. Så det är skönt att det är avklarat. Jag fick dock ingen uppkörningstid förrän den 22:a februari. Dom kommer att ändra reglerna här i Oregon ganska så snart angående immigranter utan Social security number. För just nu så kan man ta körkort i Oregon utan SSN och det kommer att ändras snart så det var fullbokat med uppkörningstider fram tills slutet av februari. Men jag kan ju erkänna att jag kör på mitt svenska körkort fortfarande så jag kör ju ändå. Jag frågade dom på DMV om det är ok att jag gör det och dom sa att om jag blir stoppad av polisen så ska jag kanske inte berätta att jag bor här utan att jag är här tillfälligt. Så det ska väl gå bra för tillfället.
Jag var även på ett vitamin och mineral party igår. Jag har aldrig hört talas om detta företag, det är Shaklee. Dom säger ju givetvis att dom är det enda rätta företaget som man kan lita på och man kommer i princip att dö i förtid utan deras produkter.Dom ska tydligen ha varit med på Oprah ett flertal gånger och hon försökte sälja det med. Jag får genast min skyddshjälm på när det är försäljare runt mig. Men mycket av det tjejen sa stämmer ju men jag tycker att det blir så himla överdrivet. Men jag har funderat mycket på mjölkprodukter här i USA, för dom håller sig i flera veckor och försäljerskan påstod att det är nästan inge calsium i mjölken här. Det är ganska intressant att höra hur försäljare jobbar och dom försöker verkligen allt.
Ja ja det var allt från mig idag, jag kommer vä tilbaka efter min intervju i morgon och skriver om hur det gick. Ha det bra ni som läser min blog.

4 comments:

JaCal said...

Lycka till i morgon! Det kommer säkert gå bra på GC-intervjun också - men det är ju alltid så nervigt med det där och alla pappershögar...

Körkortet kommer gå galant! Fast jag kan ju villigt erkänna att jag var rätt nervös när jag tog mitt amerikanska... vore ju rätt snopet att INTE klara det efter att haft körkort i 12 år redan... ;-)

Saltistjejen said...

Stort Lycka till!!
Hoppas allt går bra! :-)
Men det gör det alldeles säkert. Jag förstår ändå känslan för jag tycker man känner soig så otroligt liten och betydelselös varje gång man har med immigration i någon form att göra. Man är ju så beroende av dem. De har sådan makt. Och själv känner man att om man gör det minsta lilla misstag så kanske de "sätter åt en". Jag vet att det är en dum känsla, men den finns där.

Grattis till teorin också! Vi har fortfarande inte kommit oss för med detta så M har kört med sitt svenska. Hm, inte bra egentligen men det är en typisk sådan grej man skjuter upp hela tiden.

Desiree said...

Börja med att önska dig stort lycka till inför din intervjuv. Jag tror också att det kommer att gå bra. Grattis till teoriprovet. Jag visste att du skulle klara dig galant. Bra att ni i Oregon hittills har kunnat fixa körkort utan SSN.

Ni kanske har annan typ av mjölk i Oregon för mjölken jag köper här är precis som den svenska. Den håller inte i flera veckor. Jag tror inte på att mjölken här skulle innehålla mindre kalcium här än vad den gör i Sverige. Men jag antar att de gärna vill sälja sina vitaminer och mineraler. Äter man en balanserad kost ska man ju inte behöva extra vitaminer och mineraler.

Fröken fräken said...

jalcal: Jag kan ju med ett brett leende på mina läppar säga att jag har nu fått mitt Green Card. Ja jag tror inte det ska va några svårigheter att klara av körkortet heller.

saltistjejen: Som du kanske såg ovan så fick jag nu äntligen mitt Gröna kort, så himla skönt att det är över. Ja jag kan ju säga att teorin är super enkel så det är ju inget man direkt behöver plugga inför, det var ca 20 frågor.

desiree:Ja jag vet inte varför mjölken håller sig så länge jag tycker det verkar konstigt att mjölken håller sig i flera veckor. Jag är ju ingen mjöklexpert presic men det känns som om dom måste tillsätta någonting om den ska kunna hålla sig så länge. Konstigt är det i allafall