Monday, January 7, 2008

Gott nytt år, så här efteråt

Gott nytt år på er alla.
Jag har inte haft någon tid att skriva på min blogg under julhelgen. Det har varit en lång jul får våran del men trevlig. Min svärmor tyckte att vi nu skulle fira en svensk jul på julafton eftersom jag nu är en del av deras familj. Jättegulligt verkligen av henne. Så jag gjorde i ordning lite svenska maträtter som hör till. Det fanns dock ingen skinka, prinskorv eller revbensspjäll men en janssons frestelse, sill,lax,köttbullar och en ugnsomelett med räkstuvning på. Det var väldigt uppskattat av alla, ja inte sillen då förstås. Men det är ju jag glad över för då är det ju mera till mig. Sedan på juldagen var vi tillbaka hos svärföräldrarna på morgonen och öppnade presenter en efter en. Jag har nog aldrig fått så mycket julklappar förut, nästan lite pinsamt. Men det var ju bara behövande saker jag behövde så det var ju bra. Sedan hade vi en brunch på rester från dagen innan plus kalkon och ännu mera knäck och kola plus massa annat onyttigt. Det har varit en mycket trevlig och mysig jul. Jag var lite skeptisk innan hur det skulle bli. Lite rädd att mina hemlängtans känslor skulle ta över men det gick bra. Jag pratade med hela familjen på julafton och önskade alla där hemma en god jul mm. Sedan kom det släktingar från LA och hälsade på i några dagar som det var lite tvunget att visa upp sig som ny i familjen och sitta och umgås med dom ett tag. Det är kul ett litet tag tills frågan kom, När planerar ni att skaffa barn då? Då var det inte så kul längre för det tycker jag inte att någon har något med att göra. Vi åkte ju skidor härom dagen. Det var ett tag sedan jag gjorde det men det var väldigt kul och det var inte så läskigt som jag trodde att jag kom ihåg att det var. Jag gick ju på skidskola som liten och har åkt ganska så mycket som barn, så det kommer tillbaka ganska så snabbt. Snön en aningens blötare än vad jag r van vid men man ska inte klaga för hällre blöt snö än ingen snö. Det blir ju så mycket ljusare när det är vitt på marken.
På nyår så hade vi inga direkta planer så vi gick ut och åt en god middag och sedan gick vi hem till Nicks bror på fest. Vilket jag tycker var ganska behändigt för dom bor mitt över gatan ifrån oss. Så när N hade lite för mycket innanför västen så att säga så var det skönt att det var nära hem. Men här får man tydligen inte skjuta raketer utan man har såna som stannar på marken och skjuter ur sig lite fina färger. Med tanke på så många olyckor som man kunde läsa om i dom svenska tidningarna så kanske det vore en bra ide att införa där med. Men det var en bra kväll det med. Sedan var det dags igen för en ny grupp av släktingar som kom upp ifrån LA som stannade i fyra dagar. Som jag gillar betydligt mer än det andra familjen. Så det var kul att umgås med dom. Men det är ju lite svårt att hitta på saker för uttråkade människor som kommer ifrån LA till lilla Corvallis. Men vi gick igenom en hel radda spel och jag vet inte hur många olika kortspel. Så det har varit en bra långhelg. Men nu är det dags igen för att lägga ner sig i arbetssökandet. Nytt år och nya tag alltså. Hoppas att eran jul och nyårshelg har varit lika bra som min.

7 comments:

Anne said...

Du verkar haft en riktigt bra jul och nyårshelg. Vad gulligt av din svärmor föreslå ni skulle fira svensk jul också, det var verkligen väldigt omtänksamt och en fin gest. Mumsig mat du fixade, kan tänka mig det uppskattades. Förutom sillen då ;)
Har ni varit till Mount Hood och skidat eller åkte ni upp till nåt annat berg?

aurorabuddha said...

God fortsattning, som man sager i Sverige. Jag har tittat in pa din blogg da och da under helgerna. Det later ju som om det varit bra! Valkommen tillbaka!

Desiree said...

Gott nytt år på dig. Hoppas du får ett riktigt bra 2008.

Saltistjejen said...

Låter som en riktigt bra jul! Tycker det var gulligt av din svärmor att värna om dina svenska traditioner!

Men å vad jag blir irriterad när jag hör att folk frågar om barn. Varför har folk inte bättre vett och förnuft och ja, hyfs!?!?!?!?? Sådan gör mig jättearg.

Hoppas nu iallafall att ni får ett bra 20081

Annika said...

Låter som en jättebra jul. Kul med svenskt julbord och att det blev uppskattat! Tror jag det, förresten :-)
Mount hood har jag varit på...Visst är det där hotellet från "The Shining" ligger? Minns att jag blev mäkta impad när jag såg det i verkligheten!!!
Jaja, dom där barnfrågorna KAN inte folk låta bli att ställa: Jag skrev om det på min blogg i höstas, tror jag. Usch, butt out!
God fortsättning!!

Fröken fräken said...

anne: Vi var till Willamette Pass och vi hade jättekul. Men vi vill åka till Mount Hood nästa gång tror jag. Hoppas att ni hade en trevlig helg också. Ja sill kommer jag nog aldrig att få dom att smaka men å andra sidan är det ju inte alla svenskar som gillar sill heller.

aurorabuddah:God fortsättning på dig. Ja vi hade det jättebra. Kul att du läser min blogg tyvärr hade jag ju inte så mycket tid att blogga.

desiree:Tack det samma.

saltistjejen:Ja jag tyckte att det var snällt gjort av henne, dom har ju inga speciella planer på julafton så det passade ju ganska bra.Ja det är inge kul när man får frågor om ens privatliv av folk som man aldrig träffat förut.
Tack det samma

annika: Ja hotellet från "the Shining" ligger i mount hood men det är ju bara på utsidan som dom filmade hotellet insidan från något annat hotell tror jag. Ja hoppas er helg var lika bra som min, ha det så bra.

Annika said...

Precis, bara exteriören. Tror allt annat var i studio. fast ja kan ha fel. Det var iallafall himla kul att se hotellet på riktigt...