Tuesday, January 22, 2008

Det här med jobb

Jag försöker nu att ligga i att söka jobb. Det är nästan som ett heltidsarbete. Jag sitter först hemma och letar på internet om det har kommit upp några nya jobb och sedan gör jag i ordning mina papper och åker iväg. Men det är inte lätt att få jobb, det är stor konkurrens på jobbmarknaden. Det är många äldreboenden som söker folk som jag har varit till. Jag tycker att det är ganska så kul att jobba med äldre, man måste ju förstås kunna tas med gammla sura och lite vresiga damer och herrar. Men jag kan förbise detta, för det mesta iallafall. En gång var det en farbror som blev sur på mig och spottade mig rakt i ansiktet, då var det ju lite svårare att hålla minen. Han tyckte att jag städade i fel ordning, den andra sköterskan hon började minsan i badrummet, vilket han tyckte var det rätta sättet att städa på. Men det har bara hänt en gång att jag blev så arg så jag bara gick ut där ifrån. Jag har även jobbat en hel del på dagis och jag kan tycka att det är ganska lika jobb på många sätt. Gamla blir nästan som små barn när dom kommer upp i åldern och det är liknande arbetsuppgifter. Jag älskar att jobba med människor så det spelar mig ingen roll vilken ålder människorna är i. Innan jag gav mig ut för att resa så jobbade jag på volvo i Göteborg, det var väldans bra betalt men fy för att jobba med stora metall bitar dagarna i ända och enformigt som bara den. Det är konstigt hur det är, man jobbar med människor och gör ett viktigt och bra jobb och får nästan inget betalt och vissa (som jag) jobbar på fabrik och bygger bilar och får hutlöst med pengar. Det är ju helt bakvänt enligt mig iallafall.
Gamla människor har levt ett långt och förhoppningsvis ett bra liv så jag tycker dom förtjänar att ha ett bra sista hem där dom blir väl omhändertagna. Det är många som inte har någon familj som bara älskar när man kommer dit så dom har någon att prata med. Jag hoppas att om jag tar väl hand om dom äldre nu så kanske en dag när jag sitter där så finns det någon stackare som tar hand om mig. Men att jobba med barn är nog ändå snäppet bättre för dom har ju hela livet framför sig och är nyfikna och lekfulla. Man blir nästan lite smittad när man jobbat med barn ett tag, man blir glad av att jobba med barn.
Men som sagt så just nu läger jag störst vikt på att hitta jobb på äldreboenden, jag provade att ansöka om jobb på dagis här men det är jättesvårt att få sådana jobb om man inte har utbildning. Det var vad dom sa när jag var där iallafall.
Det blir lite tjatigt efter ett tag när dom ringer och säger , tyvärr eller inte hör av sig över huvud taget. Man tappar liksom stinget. Men det är väl bara att försöka vidare. Jag undrar om dom verkligen kommer att ringa runt till dom olika svenska arbetsplatserna jag har jobbat vid och fråga ut dom om mig.
Ja ja vi får se om dom hör av sig snart. Men under tiden så fortsätter jag att hjälpa till i skolan dör jag varit under hösten. Det är kul att komma dit för barna känner en nu och längtar tills tisdagarna då jag är där och man får kramar varje gång man kommer dit, ett ganska bra betyg tycker jag nog.
Nu ska jag läsa lite till på teoriprovet. Ha en bra tisdag.

3 comments:

Saltistjejen said...

stort lycka till med jobbsökandet! Jag vet att det är otroligt energi- och tidskrävande att söka jobb. Jag var arbetslös en tid i Sverige och det var egentligen ett heltidsjobb att söka jobb...!

Hoppas verkligen du hittar något du trivs med.
Och att arbeta med människor är både otroligt roligt, jobbigt, spännande, omväxlande, hemskt energikrävande och även energigivande. Tycker iallafall jag!

Desiree said...

Visst är det ett heltidsjobb i sig att söka jobb. Jag håller tummarna för dig att du hittar nåt som blir bra. Jag beundrar dig för att du trivs så bra att jobba med både äldre och med småbarn. Det är jätteviktigt för de äldre att det finns personal som gillar sitt jobb och gör ett bra jobb. Hoppas du får napp snart.

Fröken fräken said...

saltistjejen: Tack för det. Ja det är ju bara att försöka vara positiv och fortsätta sökandet. För att gå och va arbetslös är ju inte speciellt kul.

desiree: Ja det finns ju så himla många människor som jobbar med just äldre som inte tycker om jobber och gör då ett inte så bra jobb alla gånger.