Wednesday, March 5, 2008

Funderingar kring barn mm

Jag har letat efter energi och ork att skriva här nu i ca 5 dar men eftersom jag har haft och fortfarande har en förkylning utan dess like så har det dröjt. Men nu så...
Jag läste på Annes blogg om tv programmet bringing home the baby (eller vad det heter)på TLC, vilket är ett program jag följer. Efter att ha varit runt barn i olöika åldrar så blir det ju att man är runt deras föräldrar också. Jag är lite nyfiken på hur det är med att få barn här i USA, vilka skillnader det är, som på barnuppfostran, sjukhusvistelser mm. Jag har kommit fram till att här i Oregon så är det väldigt många mammor som ammar sina barn tills dom är runt 4 år, vilket jag tycker är både äckligt och konstigt. Har dom inte råd med mat till ungarna eller? På dagiset eller hemma hos den här dagmamman nu som jag jobbar hos ammar sin fyraåring och jag frågade henne varför, hon sa att jo men det är bra för dom. Jag kan aldrig tro att det är bra för dom, dom kan ju koma ihåg det för guds skull. Sedan har jag fått för mig att det är väldigt många barn som har blöjor tills dom är runt 3 år vilket jag tycker verkar ganska länge. Nu är det ju så att jag inte har egna barn men har jobbat på dagis ganska länge och sett att dom flesta barn i Sverige slutar med blöja när dom är ca 1,5 år. Jag funderar då på varför är det så? Är det bara Oregon som det är så?
Sen var det en annan sak. När jag jobbade min första dag hos den här dagmamman så upp täckte jag att hon hade rökt marijuana under dagen. Hon har en bebis som hon skulle gå upp och lägga och sen när hon kom ner tillbaka så stank det omkring henne. Jag tycker att det är en väldigt olustig situation. Hon tar ju hand om andras barn och gör en sådan sak. Jag sa inget vid tillfället men om det händer igen så tänker jag fråga henne om det är en rutin hon alltid gör och om då iså fall vet föräldrarna om det? Nu har ju jag inte så mycket kunskap om just marijuana men jag kan aldrig tro att det är bra att amma och röka på är en bra kombination, men det är väl inte min sak. Jag vill ju inte leka polis men om hon tycker att jag inte har med det att göra så får det nog va, då har jag nog jobbat åt henne för sista gången. Men det är väldigt mycket av den drogen runt om här där jag bor, jag tror på hela västkusten. Folk verkar vara helt öppna med det också vilket jag inte är van vid och dom erbjuder en men man tackar nej ganska snabbt och får en konstig blick. Men det kanske är så i mitt nya hemland. Det kanske är så i Sverige också utan att man vet om det, jag har väl antagligen levt inom skyddsmurar där.Men jag tror nog inte man kan ha jobbet som dagmamma och röka på och sedan tro att man kommer undan med det där. Men som sagt va så vet ju inte jag föräldrarna kanske röker tillsamans med henne när dom lämanr av barnen. Vilket jag inte tror och hoppas att dom inte gör. Hur är det där ni bor? Har ni mycket droger runt omkring i erat område? Vad tycker ni i så fall om det?

8 comments:

Desiree said...

Det låter ju lite märkligt att det skulle vara vanligt att amma sina barn tills de är fyra år. Det känns rent generellt som om det fortfarande här är vanligare att inte amma alls än att amma. Vad gäller sluta med blöjor tror jag nog att det även i Sverige verkar vara ganska indivuduellt när ett barn slutar med just blöjor, allt från 1.5 år till 2.5 år. Usch vad olustigt att den där dagmamman röker marijuagana. Fy, jag hade inte velat lämna mitt barn hos en sådan dagmamma. Det är ju en drog och det är olagligt också i detta land att röka sådant. Jag hade inte lämnat mitt barn till någon som smygsöp heller eller hade något annat missbruksproblem. Jag tycker du ska ta upp det med henne om hon fortsätter eller prata med någon annan om det hela hur du bör göra. Det känns ju verkligen inte bra att hon röker på. Hade jag fått reda på det som förälder hade jag tagit mitt barn därifrån omedelbart bums.

Saltistjejen said...

Oj jag håller med Desiree. Jättekonstigt att amma tills barnen är 4!!! Själv tycker jag nog att gränsen går vid rutn 1 år!! Sedan tycker jag det känns mer och mer underligt.
Detta med blöjor är lite lustigt för jag ahr vänner som har barn som slutat när de var runt 2-3 år. Men detta är kasnke sent? En sak jag har hört ar att om man använder tygblöjor så slutar barnen oftast tidigare än om man har vanliga blöjor. Detta sägs bero på att barnen då "känner" när de gjort i blöjan vilket inte är så skönt. Likaså så jämförs våra gamla blöjor med nya och det är samma sak där. Barn på typ 70-talet avvandes tidigare från blöja än vad barn gör idag (i Sverige iallafall). Detta sägs bero på att de nya moderna blöjorna ju suger upp så bra att det känns torrt, så barnen är inte lika "motiverade" att sluta.
Men allt är nog indivduellt.

Detta med marijuana tror jag helt klart är mycket vanligare här än i Sverige. Jag ahr iallaflal fått uppfattningen om att de flesta här testat det minst en gång. Jag har vänner som röker på ibland när de festar.
Själv tycker jag itne det är sådär jättehemskt. Jag skulle aldrig vilja röka själv, men jag tycker även vanliga cigaretter (tobak) är äckligt så jag är nog inte rätt person att jämföra med. Även flera sydeuropéer röker ju "braj" och tycker det är ungefär som att dricka alkohol.
Tror att vi i Sverige har en annan syn på dessa droger (som marijuana) än många andra länder. Vår kultur bygger ju traditionellt mycket mer på sprit. Det är ju få länder (förutom typ Finland och Ryssland...) där man dricker så mycket sprit som i Sverige t ex. Många skulle nog lyfta på ögonbrynen åt vår spritkonsumtion (liter/person och år). Särksilt starkspriten.

Men visst, jag hade absolut inte velat lämna barn hos någon som röker på, det hade jag inte! Lika lite som att jag velat lämna mitt barn hos någon som tog sig ett par rejäla drinkar varje dag! Usch!

Hoppas att du känner att du kan prata med henne om detta iallafall. Och om det blir så att du måste sluta där så var det ju ändå inte ett jobb och arbetsmiljö som du velat jobba i!
Lycka till!

Fröken fräken said...

Ja jag tycker att det är märkligt att amma så länge men jag antar att det är mammorna som är hemma hela tiden med barnet.
Ja det är olustigt det där men jag ska jobba där i morgon så vi får se hur det går. Jag pratade med min svärmor om det och hon sa att det är nog bättre att jag slutar där, det finns något bättre för mig. Men jag ska prata med henne först.

Fröken fräken said...

Saltistjejen:Jag vet inte hur det är det där med blöjor, men på dagiset där jag jobbade i Sverige så var alla barn ur blöjorna vid 1-1,5 års ålder. Men alla barn är olika. Ja alltså jag tycker det är konstigt med ammningen men jag har hört flera som ammar barna tills dom är typ 4 år även äldre, URK. Men som sagt så är det mer bland mammor som stannar hemma med barnen på heltid, alltså hemmafruar.
Jag tycker bara att det är konstigt att folk tittar snett på en om man inte röker på. Har aldrig varit med om det förut, snarare tvärtom. Men men det är väl så jag är. Men jag undrar hur mycket av drogen går till barnet om man röker och ammar samtidigt, vet du det?

Saltistjejen said...

Jag vet inte, men jag skulle absolut inte vilja röka vare sig vanliga cigaretter eller marijuana när jag är gravid eller ammar!!! Usch!!! marijuana stannar ju dessutom rätt länge i kroppen också. Så det är inte som att tex ta ett glas vin och pumpa ut mjölk ett tag innan man återigen ammar.
Tycker som du att det är underligt att de tittar snett på dig för att du inte röker på! Konstigt!!!Alla borde väl ha rätt att få säga nej utan att det blir frågor kring detta.
men de kanske blir oroliga att du ska "kontakta polisen" eller så? För det är väl olagligt även hos er?? Här är det olagligt. Fast jag vet ju att folk gör det ändå.

Annika said...

Nä, det tror jag inte är vanligt alls. De flesta amerikanska kvinnor ammar väl ett år, om dom kan. Faktum är att jag tror att kvinnorna i sverige ammar längre.
Barn överallt har blöjor längrte numera, här och i sve. Blöjorna är så bra att det numera inte känns när dom blir blöta. Skulle tro att det är ytterst få barn som är torra som 1,5 åringar.
2-3 år är helt normalt att lägga av med blöjor, killar är senare. Men att amma till 4...MKT ovanligt, extremt ovanligt.
Att kvinnan sitter och hashar på jobbet när hon har hand om barn är ju kriminellt. Det kan hon åka dit på så att det vrålar. Fattar inte att hon vågar.

Vee said...

Jag tror inte det ar bra for varken barnet eller mamman att amma sa lange. Min siter inlaw ammade sin forst fodda och andra till 4ar. Sa hon ammade totalt oavbruttet i 6ar. Jag kom ihag nar jag sag hennes 3 ariga son vilja ha brostet. Det kandes lite ackligt att se...

Fröken fräken said...

annika:Så n u har jag internet igen så jag kan svara på inläggen. Antagligen så är det bara dom övervintrade hippisarna här i Oregon som ammar barna så länge.
Ja jag tyckte att det var väldigt obehagligt att hon rökte på när hon fortfarande var på jobbet, jag menar hon kunde väl ha väntat tills hpn slutat ta hand om andras barn om hon nu va tvungen att göra det.

Vee:Ja jag tycker att det är konstigt att amma så länge, det är ju onaturligt. Barna är ju då så stora så dom ska ju äta vanlig mat.Jag trodde det bara var i Oregon dom var så konstiga. :)