Tuesday, April 8, 2008

Tankar kring hemresan

Idag har jag gjort mitt första egna bankärende och nej det var inte så svårt som jag trodde, mycket enklare till och med. Ja nu var det ju inget komplicerat jag gjorde, jag satte bara in pengar på mitt egna konto som jag nu har öppnat eftersom jag har en lite inkomst nu iallafall. Jaha och, tänker ni säkert nu men jag va nervös av nån dum anledning innan jag skulle gå in.
Jag hade byggt upp något hemsk händelse som kude komma att hända, tänk om dom frågar mig nåt som jag inte kan svara på eller tänk om dom säger att nej det går inte vad gör jag då. Ja herre gud va dum man är ibland, jag brukar inte vara så mesig vanligtvis men idag va jag det och det kändes bra efteråt att inse att det löser sig på den ena eller det andra sättet.

Nu till nåt annat.
Vi ska ju till Sverige i sommar för första gången sedan jag flyttade hit och det ska bli så himla kul att få komma hem och hälsa på. (Jag kommer antagligen alltid att kalla Sverige hem.) Att få se sina älskade familjemedlemmar när man pratar med dom och att få krama om sina vänner igen om dom nu tycker om mig fortfarande, vilket dom får lov att göra varken dom vill eller ej för här kommer vi.
Men vi har inte köpt några biljetter än för hugaligen vilka priser det är. Det brukade ju vara billigt att flyga från USA till Sverige. När vi fortfarande bodde på olika kontinenter så när Nick köpte sin biljett så kostade den inte mer än $800 per biljett och nu kostar den billigaste $1220 per person. Så när man är 2 så drar det iväg. Men det kommer inte att hindra oss för kära svärmor sa att om det är så att det krisar sig så är det bara att säga till. Hade det inte varit för att vi ska till Sverige så hade jag sagt tack,men nej tack. Men vi har en del sparpengar så vi ska nog klara oss. Grejjen är den att Ns jobb är ju inte överlyckliga att vi ska vara borta i 3 veckor när det är som mest att göra. Dom får vanligtvis bara 2 veckors semester per år så kommer han och begär 3 veckor så vi får se om han har något jobb när vi kommer tillbaka i augusti. Hans chef sa att ja ska du va borts så länge får vi ju ta in en ny och lära upp honom. Men jag tror att det bara är ett tomt hot, eller jag hoppas det iallafall.
För min del så gick det bra, jag hade ju bara tänkt att stanna där tills vi åker till Sverige och sedan söka ett nytt jobb. För som jag har skrivit i ett tidigare inlägg så är det ju kankse inte drömjobet direkt. Men om hon vill ha mig tillbaka när vi kommer hem så är väl det bra så jag kan jobba där under tiden som jag söker ett annat jobb.
Hur blir det för er? Ska ni till Sverige något i år? Ha en bra dag.

6 comments:

Saltistjejen said...

Å vad härligt att få åka till Sverige i sommar!!
Hur länge har ni bott här? Alltså hur länge sedan är det du var i Sverige sist?
Vi åkte hem till Sverige första gången när vi gifte oss sommaren 2006, efter knappt 1 år här. Sedan var jag inte hem förrän ett drygt år senare (förra hsöten). Men då åkte jag själv för M var till Sverige på sommaren, men jag kunde inte åka då pga jobbet.
Förbered dig bara på att det blir en semester "utan vila". Iallafall belv edt så för oss. Det var ständiga besök hit och dit för att hälsa på folk. Efter första gången lärde jag mig att man måste kunna säga nej också. För då var dagarna späckade med typ frukost med en kompis, lunch med andra, fika på em med några till och sedan middag med ytterligare nytt folk på kvällen. Fungerar inte i så smånga dagar innan man blir väldigt trött... ;-)
Och att bijettpriserna är så höga?!?! Det hade jag ingen aning om. För priserna från Sverige och hit är ju billiga nu!
Vi kommer tyvärr inte att resa till Sverige i sommar eftersom ag har due date i slutet av juli. Men ev. blir det någon resa under hösten kasnke??
Tyvärr missar man ju Sverige när det är som bäst (om man inte får resa på sommaren). Å andra sidan hade jag bättre väder i september förra året än M när han var hemma i juli. För då var det regna hela tiden och typ 12 grader...
Hoppas det löser sig med era jobb!

Fröken fräken said...

Saltistjejen: Ja det ska verkligen bli härligt med en tur till Sverige. Jag har nu bott här i ett år och 2 mpnader så det är ju ett tag sedan jag såg alla där hemma. Ja jag har förberett mig på att det kommer att bli en del resande. Men förhoppningsvis finns det folk som kan resa till mig också. Jag hoppas du får besök av familjen itsället, jag antar att dom är nyfikna på bebisen när hon kommer ut.
Det löser sig alltid med jobb på nåt vis. Jag hoppas att sommaren blir bättre denna sommaren.

Anne said...

Det känns alltid mer verkligt när man har biljetterna bokade, då känns det som att det är på "riktigt" tycker jag. Priserna är dyra, ja jag tycker också det. Surfade runt häromdagen och kollade på en massa olika tidpunkter (inte bara sommaren utan lite allt möjligt) och tyckte det verkade dyrare än i fjol. Det har väl delvis med att göra att oljan är så dyr. Förra augusti då vi åkte Portland-Sverige så betalade vi nästan exakt 1000 dollar/person. Det var de billigaste biljetterna jag kunde hitta. Det verkar ha gått upp en del sen dess tycker jag.

Fröken fräken said...

Anne: Ja det är ju för att oljan är väldigt dyr men så är väl juli säkert den dyraste månaden att åka i. Ja vi ska köpa biljetterna i helgen så det kommer nog att kännas skönt att vi verkligen ska åka till Sverige. Det är ju lite tokigt eftersom det är så mycket billigare att åka fårn Sverige och hit, men men så är det och just nu spelar det inte så stor roll hur mycket dom kostar för vi ska åka i vilket fall som helst. Ska ni åka hem nånting?

Annika said...

Jättemysigt för er att få åka hem! Det var väl ett tag sen? Förstår så väl att du gläder dig.
Saltis har rätt, det blir ofta en semester utan vila när man har så kort tid på sig, men det blir ju roligt hela tiden förstås.
Flygbiljetterna är asdyra. Har inte bokar ännu, men det måste ju ske nu. Ska hem som brukligt är under lång tid-7 veckor. DÅ hinner man vila också ;-)

Fröken fräken said...

Ja det ska bli himla kul faktiskt, ja det va ett tag sedan jag såg familjen typ 1,5 år sedan. Jag önskar att vi kunde stanna längre men det går inte pga bla jobb. Ja det är synd att det ska kosta så mycket.
Ja jag har förberett mig på en del åkande, har ju släkt över hela landet så, men jag hoppas någon kan sättta sig i bilen och komma till mig också.